Jdi na obsah Jdi na menu
 


navod na shadow of the colossus

16. 8. 2007

Kolos 1: The Minotaur

Úplně první kolos ve hře je zároveň i jakýmsi tutoriálem, a tak se na obrazovce budou čas od času objevovat pokyny, kterým se vyplatí věnovat pozornost, jelikož mají povětšinou obecnou platnost a budou se jistě hodit i v pozdějších fázích hry. Mimo jiné vám bude napovězeno i to, že se s pomocí meče můžete pokusit kolos oslabit, aby se vám na něj alespoň zpočátku lezlo pohodlněji a rychleji. Zároveň vás hra upozorní, že každý z obrů má svá slabá místa, jejichž "lechtáním" přivedete monstrum ke zkáze. V případě Minotaura se tyto body nacházejí na jeho hlavě a na levé noze. První, co musíte udělat, je přiběhnout k obrovi zezadu a vyskočit na jeho levou nohu, tam se přichytit srsti a poté ho párkrát do nohy bodnout. Obr pak na chvíli poklesne v kolenou a bude odpočívat, čehož musíte využít k co nejrychlejšímu šplhání vzhůru. Tam se sice nedostanete dříve, než se obr vzpamatuje, a bude se vás snažit setřást, ale vzhledem k tomu, že se jedná teprve o "zahřívací kolo", nebude vám to činit větší potíže. Chce to akorát si trochu omrknout obrovy pravidelné pohyby a podle nich si časovat šplhání a nabírání sil. Až se dostanete až na temeno hlavy, stačí jen několikrát zabodnout meč do citlivého místa, a ve chvíli, kdy sebou bude obr vztekle cukat, se pevně držet, zatímco v době, kdy je vcelku v klidu, nabírat síly.

Kolos 2: The Mamoth

Mamoth je první čtyřnohý kolos ve hře a zároveň vám ukáže, že zase tak úplně jednoduché to v téhle hře nebude. V prvé řadě musíte zjistit, kterak se na Mamotha vůbec vydrápat. Cestou je důkladná obhlídka monstra, díky níž zjistíte, že má světélkující chodidla. Poprvé tak přichází skutečně pravá chvíle pro luk a šípy. Možností, kterak změřit některé z chodidel, je samozřejmě celá řada, ale nám se osvědčilo počíhat si pěkně za bukem, respektive za Mamothem, na okamžik, kdy zvedne nohu, a v tu ránu mu chodidlo poškádlit šípem. Obr se opět zastaví, a dá vám tak příležitost k nástupu. Další kroky vás již instinktivně povedou opět k hlavě, ovšem díky tomu, že se Mamoth pohybuje po čtyřech, to bude chtít trochu toho traverzování po jeho boku nebo balancování na jeho hřbetě. Na hlavě opět uvidíte značku a pustíte se do již známého destrukčního díla. V době, kdy bude Mamothův život podlomen zhruba do poloviny, ovšem značka zmizí, což se dá považovat za nechutnou zradu, jelikož se musíte vydat hledat jinou. Opustíte tak poměrně pohodlné místečko, kde jste se již rutinně dokázali držet, a musíte se vydat na další akrobatickou pouť na druhou stranu Mamothova hřbetu. Vcelku elegantně se to dá vyřešit tak, že se necháte setřást a zopakujete si celý úvod boje s tímto obrem, ale vsadíme všechny naše miliony, že vám to nedá a stejně se budete snažit přelézt po hřbetu, což je sice záležitost poměrně napínavá, ale nikterak extra náročná. Po nalezení druhé značky již zkušeně pokračujeme v odčerpávání temné životní tekutiny.

Kolos 3: The Knight

Tady již začínají menší potíže, protože dostat se Knightovi na kobylku se může zdát nemožné. Kdykoliv se k němu přiblížíte, bude se vás snažit zašlápnout a celkově se k vám nebude chovat zrovna kamarádsky. Účelem zde ovšem je vyprovokovat jeho útok rukou, v níž drží kolosální klacek. Po něm a pak dále po ruce by se teoreticky mohlo dát vyšplhat nahoru, ovšem brání v tom kamenné brnění. Pokud si ovšem pamatujete, kde obr stál ještě předtím, než souboj začal, uvidíte tam velký disk. Stoupněte si na něj a vyčkejte na další útok, sotva se k němu kolos začne napřahovat, utíkejte, seč vám síly stačí, jinak jste samozřejmě na maděru. Úderem do disku se ovšem hradba rozboří a vytvoří se tak cesta k postupu. Šplhejte tedy opět k hlavě, přičemž v případě potřeby je možné nabrat nové síly na ramenou. Na hlavě opět objevíte insignii značící slabý bod monstra, ovšem ani zde to ještě nebude stačit a bude potřeba se přesunout do oblasti obrova břicha. Jako cesta tam se dá zvolit pravá obrova ruka, z níž provedeme v místech, kde září značka dalšího slabého místa, skok dozadu směrem k tělu. Poté již zase pokračujeme v napichování obří pečínky párátkem, dokud ji ve vlastní šťávě zcela neupečeme.

Kolos 4: The Horse

Tento souboj je vcelku jednoduchý, jelikož jediný způsob, jak vás může tento kolos zranit, je, že na vás šlápne. Nejprve musíte obra nalákat do středu arény ve tvaru diamantu. Sesedněte z Arga a ten někam odběhne. Když bude kolos dostatečně blízko, projděte branou, sejděte po schodech a najděte několik tunelů. Vyberte si jeden z nich, projděte jím a zaměřte se na obra pomocí L1. Pokud tato finta vyjde tak, jak má, mělo by se monstrum snažit vás vydolovat z tunelu, do něhož jste vešli. Chvíli vyčkejte na vhodný okamžik, kdy se budete moci zachytit jeho ocasu, a vyšplhejte po něm na jeho hřbet. Samozřejmě se vás bude snažit shodit, a tak se pevně chyťte, dokud ho to nepřestane bavit. Začněte se přesouvat k jeho hlavě a cestou narazíte na citlivé místo. Když do něj bodnete, obra to na chvíli ochromí a umožní vám to dostat se pohodlně k místu na hlavě, které je pro eliminaci tohoto kolosu rozhodující, takže s bodáním netřeba nikterak otálet.

Kolos 5: The Vulture

Z místa, kde stojíte, můžete uvidět dvě věže, které se tyčí z vody, a mezi nimi tři malé plošinky. Hupsněte do vody a vylezte na prostřední z nich. Vulturovu pozornost upoutáte tím, že po něm mrsknete nějaký ten šíp. Když se přiblíží na vhodnou vzdálenost, vyskočte a chyťte se srsti na jeho rameni. Vydejte se směrem k ocasu a tam obra v místě značky třikrát bodněte ze všech sil. Poté znamení zmizí, a tak se vydejte k levému křídlu. Dostat se sem je poněkud těžší, jelikož Vulture křídlem téměř neustále mává. Když s tím přestane, přesuňte se na další oblast srsti a zasaďte dalších pár ran do dalšího znamení. Dejte si pozor na zákeřné obrátky, kterými se vás bude snažit shodit. Stále ale ještě nekončíme. Abychom Vulturův život definitivně ukončili, bude potřeba se ještě přesunout na pravé křídlo. V případě, že se mu podaří vás setřást, opakujte celou akci úplně stejně jako v samotném úvodu souboje.

Kolos 6: The Ancient Minotaur

Nejen názvem, ale i zjevem připomíná Ancient Minotaur kolos, který jsme ve hře potkali jako úplně první. Vaším úkolem je vylákat ho na druhou stranu lokace, ovšem v tom vám brání zeď. Co nejrychleji tedy vyskákejte po kulatých schodech, abyste se na druhou stranu dostali dříve, než vám obr nakopne zadek. Když budete na druhé straně, schovejte se pod šutr, který vyčnívá ze zadní stěny, a počkejte, až si pro vás kolos přijde. Jakmile se skloní, aby na vás mrknul, chyťte se za jeho vousy a vyšplhejte nahoru na hlavu. Tam se vypořádejte s jedním označeným místem a přesuňte se ke druhému, které je na spodní straně zad vlevo. Až dokončíte práci i tam, má to další titán za sebou.

Kolos 7: The Electric Eel

Opět jeden z tužších soubojů. Jediným způsobem, jak upoutat úhořovu pozornost, je plavat pod vodou, aby si vás všiml. Poté je potřeba chytit se za jeho ocas tak, abyste neschytali nějakou tu elektrickou šlupku. V momentě, kdy se vám to podaří, začne s vámi plavat po dráze ve tvaru osmičky a přitom se bude vynořovat a potápět. Abyste tento kolos pokořili, musíte se dostat na jeho hlavu, což je ovšem možné pouze v případě, že "vyřadíte z provozu" všechny rohy, z nichž vás ohrožují elektrické výboje. Abyste je skutečně vyřadili, je potřeba zasadit jim pořádnou ránu ze všech sil, jinak do vás budou nadále pouštět proud, pokud se kolos ponoří. Pokud se ponoří a nebude jevit známky toho, že by se v dohledné době hodlal vynořit, je vhodné se ho pustit a odchytit jej znovu. V okamžiku, kdy zneškodníte všechny zdroje elektrických výbojů, máte již cestu k hlavě volnou a pak již stačí několik dobře mířených vpichů a zdánlivě nepotopitelný koráb se potopí navždy.

Kolos 8: The Gecko

Na začátku se dejte doprava podél rozbitého okna a narazíte na šachtu, jíž se dostanete o patro níž. Je zde několik míst, odkud se dá střílet, a tak to udělejte, abyste upoutali obrovu pozornost. Pak se mu ale raději kliďte z cesty, abyste neschytali dávku z jeho jedovatého mraku. Až si vás všimne, začněte běhat kolem arény až do té doby, než se obr zastaví. Pak se vydejte do spodního patra a střelte ho do obou nohou, což ho vyvede z rovnováhy, takže spadne na záda. Vyskočte na obra poblíž ocasu a uhánějte ke znamení. Bodejte, dokud se kolos opět nepostaví, a celý proces i s běháním nahoru a dolů po budově opakujte do té doby, než se Gecko v prach obrátí.

Kolos 9: The Tortoise

K tomuto souboji je potřeba přistoupit maximálně komplexně, jinak si ani neškrtnete a na dno svých možností si sáhne dokonce i Argo. Obří želva po vás totiž bude vytrvale metat blesky, které vás budou shazovat z Argova sedla. Na jeho hřbetě se ale musíte držet, co nejvíce to půjde. V prvé řadě je potřeba vylákat obra ke gejzírům. Toho dosáhnete tak, že na sebe upozorníte několika střelami z luku, zatímco štvete koně v oblasti maximálního kroutivého momentu, abyste unikali útokům. Jakmile se obr objeví nad gejzírem, síla vody ho vyvede z rovnováhy a obr bude spočívat na boku. Nyní je potřeba trefit se šípy do malých zelených značek na obou nohách, které jsou na zemi, což povede k další změně polohy. V tu chvíli je nejvyšší čas namířit si to k břichu tohoto titána, seskočit z Arga a začít stoupat na tuto horu, dokud se neobjeví ostny na krunýři, které velmi dobře poslouží v době, kdy se obr začne otáčet zase zpátky. Pokud se vám podaří udržet se nahoře, je sled dalších událostí již víceméně jen otázkou přesunu k hlavě, kde dostanete možnost pomstít se za všechna příkoří, kterých se na vás tento kolos dopustil.

Kolos 10: The Desert Snake

Tento obr je poněkud zrádný, jelikož vás dokáže vycítit, když se pohybujete po písku, ale na "pevné zemi" jste v bezpečí. Ke slovu se opět dostane Argo, díky němuž se budete pohybovat dostatečně rychle. Je však potřeba dávat pozor, abyste se vyhýbali kontaktům s kolosem, jelikož ty jsou poměrně bolestivé. Cesta, kterak hada zastavit, vede přes jeho oči, do nichž je potřeba nakropit pár dávek z luku. Jednoznačnou výhodou je v tomto případě jízda v Argově sedle, jelikož zatímco vás obří had nahání, vám stačí se jen otočit a sypat šípů, co se do něj vejde. Pak již stačí vydrápat se na jeho hřbet, lokalizovat dvě insignie a sterilizovanou ocelí zuřivě promíchat hmotu pod nimi.

Kolos 11: The Boar

Tento souboj je svým způsobem poměrně obtížný, jelikož tento kolos je velmi rychlý. Navíc vám tady Argo nemůže pomoci, a tak se s tím musíte vypořádat úplně sami. Štěstí ovšem je to, že ačkoli je tento obr velmi rychlý, způsobuje poměrně malé škody na vaší kondici. Pokud se ale trefí, pak končíte, a ke všemu umí i jakési řetězové útoky. Cesta k jeho zkáze vede přes prasklinu ve skále. Vyšplhejte nahoru a počkejte si, až na vás divočák zaútočí. Trefí samozřejmě pouze skálu, ovšem v důsledku toho spadne na zem kus dřeva. Seběhněte pro něj, vyšplhejte zpátky a v plameni ho zapalte. Když skočíte zase dolů, uvidíte, že z vás obr má strach. Kolečkem fošnu zvedněte a zatlačte kolos do míst mezi dva pilíře, aby spadl dolů z hrany. Pak mu skočte na záda a najděte přesně ten bod, který potřebujete. Zabíjačka je dílem několika dalších okamžiků.

Kolos 12: The Horn-Eyed Gorilla

Dvanáctý souboj není příliš komplikovaný, pomineme-li tedy skutečnost, že po vás jsou metány elektrické blesky, před kterými se ale můžete schovat pod vodou. První, co ovšem musíte udělat, je dát obrovi do zubů. Utíkejte se tedy schovat a z úkrytu vyšlete několik naváděných šípů směrem k obrovým horním předním zoubkům. Tím upoutáte jeho pozornost a následně si pro vás půjde. Až se skloní, aby vás zase omrknul, můžete začít šplhat po jeho masce. Na jeho hlavě sice žádný smrtelný bod nenajdete, ovšem zjistíte zajímavou věc. Pomocí jeho vlastních zubů lze obra ovládat. Když udeříte do těch napravo, půjde kolos doprava, to samé platí pro levou stranu, a když ho říznete do předních tří pižláků, tak půjde dopředu. Vaším cílem je navést ho k jedné z věží tak, abyste na ni mohli skočit. Tak se na chvíli schovejte a počkejte na útok. Pak se obr bude chtít ještě více přiblížit, přičemž zvedne nohu a odkryje své břicho. Hupsněte k němu a v místech, kde svítí již dobře známý znak, jistě budete vědět, co dělat dál. Pokud obr vaši věž roztříská, vyberte si jinou a celý postup opakujte.

Kolos 13: The Sand Dragon

Při tomto duelu se opět neobejdete bez svého věrného koníka Arga. Zatímco tedy budete sedět v jeho sedle, vypalte pár tříštivých šípů směrem k obrovu břichu, konkrétně k oněm podivným útvarům, které tam má. Účelem je samozřejmě opět upoutání obrovy pozornosti a ve chvíli, kdy jich pár trefíte, začne drak plout vzduchem blíže k zemi. Díky tomu získáváte šanci skočit mu na hřbet nebo na křídla. Poblíž druhých křídel naleznete insignii, do níž je potřeba dvakrát ze všech sil bodnout, a poté se přesunout k dalším ve středu hřbetu a na ocasu.

Kolos 14: The Lion

Nyní máte oproti kolosu jednu podstatnou výhodu. Zatímco on nemůže nikam vyšplhat, vy můžete. Jděte tedy ke spadlému pilíři, který je za vámi, a vylezte po něm na vyvýšenou cestu, která vás přivede na další, po níž dojdete k dalšímu pilíři. Skočte na něj a počkejte, až na vás obr zaútočí a pilíř zboří. Pokud ho nezboří, vyprovokujte obra k opakovanému útoku palbou z luku. Až to bude mít sloup za sebou, můžete přeskočit na další stezku před vámi. Jděte po ní a dejte se doprava, přeskočte díru a přelezte zeď. Za ní vás čeká další cesta, která vás dovede k dalšímu pilíři. Opět čekejte, dokud se nezačne bortit, a než dopadne na zem, přeskočte na další pilíř. Pokud spadnete, můžete skočit ze spadlého pilíře na nejnižší "patro" dalšího, a dostat se tak zase nahoru. Z posledního pilíře skočte na další stezku, odtamtud si to namiřte ke zdi, po níž se dá vylézt, a odtud skočte na nejvyšší skalní římsu. Odtud je potřeba se dostat na plošinu, odkud je možné skočit opět na další pilíř.

Až bude zbořen i tento pilíř, utíkejte přímo k zadní zdi a vylezte po žebříku. Dejte se po schodech a postavte se na další pilíř. Mrkněte se, kde zrovna kolos pobíhá, a vyprovokujte ho k útoku několika dobře mířenými hlavicemi z vašeho toulce se šípy. Lev to opět napálí do kamenné základny, přičemž trosky spadnou na jeho hřbet, čímž zruší jeho brnění. Postavte se na sloup "z krabic" a vyčkejte dalšího útoku. Po něm se již můžete zachytit na lvových zádech. Lokalizujte dobře známou značku a zkuste si domluvit náhradu bot, které jste během tohoto putování po sloupech a stezkách notně prošoupali.

Kolos 15: The Minotaur Sentry

Vylákejte obra do míst, kde jsou po obou stranách schody, a vlezte na nahnědlou plošinu. Až bude kolos dostatečně blízko, bude vás chtít zašlápnout, takže se mu snažte uhnout. Díky jeho hmotnosti se ale plošina odpruží, a vy se tak můžete dostat zase o kousek výš. Vyšplhejte nahoru, vyjděte po schodech a pokračujte po cestě, dokud nenarazíte na další schody. Vyjděte po nich a po stezce pokračujte k dalším schodům a vylezte do dalšího patra. Když vás obr uvidí, začne na vás útočit svým nožem, což vás vyvede z rovnováhy, takže bacha na to. Až budete v nejvyšším patře, jděte k jednomu z mostů a upoutejte obrovu pozornost vypálením několika signalizačních světlic z luku do jeho útlé tělesné schránky. To ho samozřejmě naštve a po útoku nožem to odnese most. Pak se obr ještě přiblíží, čímž se naskýtá ideální příležitost, kterak přeskočit na jeho hlavu. Tam ho mečem trochu přičísněte v místech dobře známé signalizace a začněte se přesouvat k jeho pravé paži. Píchnutím do zelené tečky na lokti mu pošimráte brňavku, takže upustí nůž. Postupujte dále k ruce, kde byste další znamení smrti již neměli přehlédnout.

Kolos 16: The Titan

A jdeme do finále, takže to nebude žádný čajíček, ale opravdu pořádný úkol. Ještě než se k Titanovi vůbec dostanete, začne po vás metat firebally, jejichž účinky jsou vskutku bolestivé. Využijte tedy sloupů coby štítů a snažte se dostat doprava, kde je díra, od které vede cesta, po níž se k obrovi více přiblížíte. Na konci vylezte a schovejte se za zdi. Dejte se doprava a opět do díry a dále ke kaňonu. Vydejte se k pravé straně obrazovky, chyťte se pilíře a jděte na druhou stranu. Dejte se za roh a utíkejte přímo do chodby a na konci vylezte na žebřík. Vyjděte po schodech a schovejte se za zdí. Nyní se dejte doprava a další dírou projdete přímo pod obra.

Nyní jste již mimo nebezpečí fireballů, ovšem stále zůstává otázkou, jak se dostat nahoru. Začněte u zdi před vámi a vytáhněte se nahoru. Pak se dejte doprava (pokud se díváte zvenku dovnitř) a skočte na další plošinu. Po malém žebříku nahoru a pak po dalším vlevo. Vylezte nahoru, dejte se vpravo, po brnění vylezte nahoru a skočte na plošinu vlevo. Skočte na další plošinu a vylezte z ní zase výš. Přesuňte se k přední straně a vylezte na břicho. Odtud se přesuňte na zadní stranu, kde uvidíte zelenou tečku, a není zde žádný důvod, proč do ní nebodnout. Pro kolosálního titána je to ovšem pouhé pošimrání, a tak se bude chtít rukou podrbat, čehož je potřeba využít a na ruku přeskočit.

V okamžiku, kdy se ruka přestane hýbat, přeskočte na rukavici a postupujte dále. Bodněte do další zelené tečky, což bude mít za následek, že obr přiblíží druhou ruku. Na tu je opět potřeba přeskočit a poté přijde na řadu opět luk a šípy: rychle vystřelte do ruky, aby se zastavila, a pak vypalte směrem k levému rameni. Obr opět začne hýbat rukou směrem k rameni, čehož využijete k dalšímu přeskoku. Vydejte se na zadní stranu krku a odtud na hlavu. Poté, co najdete insignii, dělí vás již jen pár chvil od toho, abyste zjistili, jestli je na těch povídačkách vůbec něco pravdy. Pokud totiž ta vaše fiflena neobživne, mořili jste se úplně nadarmo a mohli jste si místo toho raději v klidu najít jinou ženskou.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

čšwa

(čšwt, 28. 3. 2009 10:34)

je nejakej cheat na to abi te nehonili benga

kolos 2

(nwm, 29. 12. 2008 11:54)

kdyz se objevis v tom baraku tak bez za ten barak a prejdi most potom sejdi dolu do te diry a tam budou takove dvere a tam je 2 kolos

kolos 12

(dalsi dotaz, 29. 12. 2008 11:53)

chtel bych se zeptat kde najdu 12 kolosa

dotaz

(terinka, 28. 8. 2008 15:15)

kde najdu toho druhého kolosa ????